Input your search keywords and press Enter.

Co wybrać – własne forum czy grupę na Facebook?

Co wybrać – własne forum czy grupę na Facebook?

W ostatnim czasie dużo się mówi na temat samego Facebooka – a to ze względu aferę z Cambridge Analytica lub że Facebook chce informacji na temat naszych kont bankowych. Czy w dobie takich informacji warto posiadać grupę na Facebooku, czy może lepiej własne forum dyskusyjne?

Nie tak dawno na grupie na Facebooku, gdzie użytkownicy mogą uzyskać pomoc z Invision Community wynikła mała dyskusja właśnie na temat tego, co lepiej wybrać – własne forum czy może lepsza jest grupa. O to samo często pytają mnie ludzie w mailach i zawsze odpowiadam to samo: lepiej od razu zainwestować we własne forum niż polegać na grupach na FB. Dlaczego tak uważam? Z kilku prostych powodów o których piszę w dalszej części wpisu.

Forum daje nam pełną kontrolę

Niby proste stwierdzenie, a mimo to wiele osób nie rozumie potencjału, jaki drzemie w takiej kontroli.

Oczywiście nie mówię tutaj o tym, że możemy inwigilować naszych użytkowników, ale chodzi mi przede wszystkim o takie aspekty, jak chociażby możliwość zarabiania na serwisie, możliwość wysyłania newsletterów do użytkowników czy też tworzenie specjalistycznych rozwiązań, które przyciągną użytkowników.

Wysyłka newslettera

O zaletach własnej bazy do newslettera chyba nie muszę nikomu pisać, bo na ten temat można znaleźć wiele informacji i to od osób, które są mądrzejsze ode mnie w tym zakresie.

Własna baza adresów e-mail nie musi służyć tylko do tego, aby poinformować odbiorców, że mamy jakieś nowe treści w serwisie. Taką bazę możemy z powodzeniem „sprzedawać” (pod warunkiem, że poinformujemy o tym użytkowników w regulaminie). Słowo „sprzedaż” jest nie bez powodu wzięte w cudzysłów. Nie mam na myśli tutaj fizycznej sprzedaży adresów w naszej bazie, ale sprzedaż usługi mailingu do nich. Różnica jest zasadnicza – w przypadku fizycznej sprzedaży zapisujemy adresy w pliku tekstowym i przekazujemy je za jakąś kwotę kupującemu. W przypadku sprzedaży usługi klient płaci nam za to, żebyśmy rozesłali jego mail do naszej bazy.

Zarabianie na serwisie

Na ten temat nagrałem cały odcinek podcastu, więc nie będę tutaj powielał całej treści. Pisząc w skrócie, na forum możemy sprzedawać różne rzeczy. Począwszy od naszych usług czy produktów fizycznych, a skończywszy na reklamach, treściach sponsorowanych itp.

Tworzenie specjalistycznych rozwiązań

Specjalistyczne rozwiązania są moją ulubioną dziedziną nie bez powodu. Na co dzień zajmuję się tworzeniem dedykowanych rozwiązań na różnego typu fora internetowe.

Nie zawsze jest to najtańsze rozwiązanie, ponieważ musimy zazwyczaj zainwestować na początku jakieś pieniądze, ale korzyści wynikające z dobrze przemyślanej funkcjonalności mogą nam w szybkim tempie zrekompensować nawet z nawiązką taki wydatek.

Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej forów internetowych otwiera się na dwa rodzaje aktywności: ogłoszenia typu kupię/sprzedam oraz ogłoszenia prezentujące jakieś usługi. Przykładem takich ogłoszeń usługowych może być chociażby katalog hoteli, czy katalog firm specjalizujących się w jakiejś konkretnej dziedzinie.

Rozwiązania te są o tyle popularne, że w bardzo prosty sposób możemy je zmonetyzować. Przykładowo jako właściciel katalogu możemy pobierać drobną opłatę, np. 50zł rocznie za to, że firma może się w ładny sposób zaprezentować na naszym forum.

W przypadku ogłoszeń kupię/sprzedam mamy kilka możliwości zarobkowania. Po pierwsze możemy pobierać opłatę, np. 50 gr za dodanie takiego ogłoszenia na naszym forum. Po drugie możemy umożliwić użytkownikom zawieranie takich umów kupna-sprzedaży przy użyciu mechanizmów płatności dostępnych na forum i w ramach tego pobierać jakąś kwotę od każdej transakcji.

Możliwości mamy bardzo wiele i wszystko zależy tylko od tego, czy jesteśmy w stanie przekonać użytkowników do korzystania z pewnych narzędzi.

Budowanie marki osobistej

Niezaprzeczalnie forum wygrywa także w tym aspekcie. Oczywiście marka osobista w kontekście forum internetowego nie musi być związana z naszym imieniem i nazwiskiem. Równie dobrze może to być nazwa naszej firmy, czy grupy pasjonatów (przykładowo fora o tematyce gier, które zrzeszają osoby grające w jakąś konkretną grę lub typ gry).

Minusy posiadania własnego forum

Nie jest oczywiście tak, że posiadanie własnego forum to same plusy. Są także minusy. Przede wszystkim problem w przypadku forów jest taki, że potrzebujemy hosting oraz domenę. Większość osób, które podchodzą do tego tematu na poważnie wybiera także od razu profesjonalny skrypt forum. Jednym z najpopularniejszych obecnie jest Invision Community. Niestety aby z niego korzystać, także musimy się liczyć z wydatkiem rzędu kilkuset dolarów (cena zależna jest od aplikacji jakie wybierzemy).

A jak jest faktycznie z tymi grupami na Facebook?

W przypadku grup na Facebooku sprawa zależy od naszego punktu widzenia. W pewnych kwestiach jest dużo lepiej niż w przypadku forum, ale w innych jest wręcz odwrotnie.

W czym grupy są lepsze od forum?

W pierwszej kolejności musimy tutaj wymienić fakt taki, że grupy są za darmo (przynajmniej w chwili pisania tego wpisu). Każdy, kto posiada konto na Facebooku może sobie w prosty sposób stworzyć grupę na dowolny temat i prowadzić tam wszelkie dyskusje.

Podobnie jak w przypadku forum, grupy posiadają administratora i moderatora, który może treści usuwać, blokować możliwość komentowania, czy nawet wykluczać pewne osoby z grupy.

Dużą zaletą grup jest to, że są właśnie zintegrowaną częścią FB i potencjalni użytkownicy nie muszą się dodatkowo nigdzie rejestrować itp. Jedynie muszą kliknąć przycisk „dołącz do grupy”.

W pewnym sensie atutem grup jest także to, że nie udostępniają one żadnych danych swoich użytkowników administratorom. Jako administrator grupy jedyne co widzimy, to fakt, że Jan Kowalski jest członkiem naszej grupy, a klikając w jego nazwę widzimy podstawowe informacje (takie do których każdy ma dostęp przeglądając czyjś profil).

Jakie są minusy grup?

W poprzednim akapicie pisałem, że poniekąd plusem jest to, że grupy nie udostępniają żadnych danych o użytkownikach, ale prawdą jest też to, że jest to poważny minus takiego rozwiązania.

Grupy na tę chwilę nie oferują nam żadnej możliwości kontaktu z użytkownikami. Jedyne co możemy zrobić, aby się z nimi skontaktować, to napisać wpis w grupie. Niestety w dzisiejszych czasach zaczyna to być niewystarczające. Jeśli użytkownicy nie zaznaczą sobie opcji, że chcą otrzymywać powiadomienia o każdym wpisie na grupie, to taka wiadomość w łatwy sposób może im umknąć. Facebook cały czas pracuje nad swoim algorytmem wyświetlania treści i niestety zasięgi grup zaczynają słabnąć.

To właśnie przyczynia się do powstania kolejnego minusa – mianowicie, jeśli chcemy dotrzeć do jak największej grupy, to musimy wykupić reklamę. Czyli zamiast zarabiać na naszej społeczności musimy wydać pieniądze, aby dotrzeć do użytkowników z naszym przekazem.

Jest to niezaprzeczalnie duży minus. Dodatkowo, jak pisałem we wstępie, Facebook przeżywa teraz mały kryzysy. Jest on spowodowany tym, że przy pomocy aplikacji firma Cambridge Analytica weszła w posiadanie danych o użytkownikach i manipulowała wyborami w USA.

W ostatnich tygodniach pojawił się kolejny news, mówiący o tym, że Facebook chce mieć dostęp do naszych danych w bankach. Ale z tego szybko się wycofali w oświadczeniu, więc w sumie nie wiadomo o co dokładnie chodzi Markowi.

Podsumowanie

Nie wiem jak Tobie, ale mi się nie podoba sytuacja w której członkowie mojej społeczności nie może normalnie rozmawiać miedzy sobą (bo nie zobaczą wpisu na swoim wallu) oraz to, że dzięki grupom Facebook wie o nas jeszcze więcej, serwuje nam różne spersonalizowane w lepszy lub gorszy sposób reklamy, a my nie możemy nic zrobić.

Dlatego uważam, że jeśli na poważnie myślisz o stworzeniu jakiegoś ciekawego miejsca w sieci to powinieneś od razu zacząć od forum, a grupę traktować jako tzw. dodatek.

Jakie jest twoje zdanie na ten temat?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tworzenie dodatków Invision Community - od czego zacząć?
Tworzenie dodatków Invision Community – od czego zacząć?

Często pytacie mnie jak zacząć tworzyć własne dodatki. Czego potrzebujecie, co powinniście umieć, jakie są dobre praktyki tworzenia aplikacji, a...

Zamknij