Input your search keywords and press Enter.

Test stoperów do uszu

Wszyscy wiemy jak ważny jest dla nas słuch, ale czy wiemy jak odpowiednio o niego zadbać podczas jazdy na motocyklu? Czy warto używać stoperów do uszu podczas jazdy? A jeśli tak to jakie stopery wybrać? Na te i inne pytania odpowiem we wpisie.
Na początek mogę powiedzieć tyle, że sam nie byłem przekonany do stoperów, ale szybko zmieniłem zdanie i nie wyobrażam sobie już jazdy na motocyklu bez nich.

Nim zacząłem ich używać, często po dłuższej jeździe bolała mnie głowa od szumu wiatru. Niektórzy powiedzą, że pewnie kask mam kiepski, jednakże kask jaki posiadam to nie pierwszy lepszy z marketu, ale Shoei XR-1100, czyli jeden z lepszych produktów dostępnych na rynku. Dlatego postanowiłem przyjrzeć się bliżej stoperom do uszu. Nim jednak przejdę do samego testu warto poznać trochę teorii na temat samych stoperów oraz tego, jakie czynniki wpływają na uszkodzenie słuchu w przypadku motocyklistów.

Wbrew ogólnemu przekonaniu w przypadku motocyklistów głównym problemem nie jest sama głośność motocykla, a szum powietrza/wiatr, który trafia pod skorupę kasku powodując tym samym pogorszenie naszej koncentracji podczas prowadzenia pojazdu.

Z badań przeprowadzonych przez firmę Alpine wynika, że motocyklista jadący z prędkością przynajmniej 100 km/h narażony jest na dźwięk, który przekracza 90 dB. Natomiast długotrwałe przebywanie w hałasie powyżej 80 dB prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia słuchu.

Poniżej zamieszczam tabelę, która pokazuje jaki czas jazdy jest bezpieczny dla naszego słuchu przy konkretnych prędkościach

PrędkośćDźwięk pod kaskiemMaksymalny czas jazdy bez ryzyka uszkodzenia słuchu
62 mph (ok. 100 km/h)94 dB15 minut
75 mph (ok. 120 km/h)98 dB7 minut
87 mph (ok. 140 km/h)102 dB3 minut
100 mph (ok. 160 km/h)106 dB90 sekund

Słowniczek pojęć

  • SNR (Single Number Rating) – współczynnik redukcji szumu. Jest to liczba wyrażona w dB mówiąca nam jakie tłumienie może zapewnić ochronnik słuchu
  • H – widmo akustyczne wysokich częstotliwości (częstotliwość pomiędzy 2000 a 8000 Hz)
  • M – widmo akustyczne średnich częstotliwości (częstotliwość pomiędzy 1000 a 2000 Hz)
  • L – widmo akustyczne niskich częstotliwości (częstotliwość pomiędzy 63 a 1000 Hz)

Wartości H,M,L wskazują jak duża jest redukcja dźwięku w podanych zakresach częstotliwości

Jakie stopery (ochronniki słuchu) będą testowane?

Testowi zostały poddane cztery typy ochronników:

  1. Klasyczne stopery wielokrotnego użytku dostępne w aptekach
  2. Ochronniki 3M 1100
  3. Ochronniki 3M 1271
  4. Ochronniki Alpine MotoSafe (dedykowane ochronniki dla motocyklistów)

Jak testowaliśmy ochronniki?

Wszystkie ochronniki były testowane w podobnych warunkach atmosferycznych. Test został przeprowadzony w kasku Shoei XR-1100 na motocyklu BMW S 1000 RR z wydechem Akrapovic. W każdych stoperach została pokonana trasa długości minimum 100 km w terenie zarówno zabudowanym, jak i niezabudowanym.

Informacje techniczne na temat ochronników

Klasyczne stopery

Klasyczne stopery wielokrotnego użytku, które można kupić w aptece są w postaci „ciastoliny”, z której musimy sobie sami uformować zatyczki. Ochronniki takie charakteryzują się następującymi parametrami:

SNR26 dB
H29 dB
M22 dB
L20 dB

 

Koszt takich stoperów to około 2zł.

Ochronniki 3M 1100

Ochronniki te są wykonane z pianki poliuretanowej. Nie wymagają od nas żadnego formowania i są gotowe do użytku zaraz po wyjęciu z opakowania. Wkładki te są jednorazowe i charakteryzują się następującymi parametrami:

SNR37 dB
H37 dB
M34 dB
L31 dB

Wkładki te pakowane są parami w woreczek foliowy, dzięki czemu są bardziej higieniczne.

Koszt takich stoperów to 5,50zł za 6 par. Stopery te można zakupić np. w sklepie dbamosluch.pl

Ochronniki 3M 1271

Wkładki te wykonane są z monoprenu, dzięki czemu charakteryzują się wysokim komfortem użytkowania. Ochronniki te są wielokrotnego użytku. Wyposażone są w uchwyty ułatwiające umiejscowienie stoperów w kanale słuchowym. Stopery te połączone są poliestrowym sznurkiem, co zapobiega zgubieniu ich. Po wyjęciu z uszu możemy je zawiesić na szyi. Stopery 3M 1271 w zestawie posiadają także pojemniczek z klipsem na pasek, który ułatwia nam przechowywanie ich. Ponieważ są to ochronniki wielokrotnego użytku, możemy je myć wodą z łagodnym mydłem. Charakterystyka tych stoperów jest następująca:

SNR25 dB
H27 dB
M22 dB
L20 dB

Koszt takich stoperów to 11,50zł. Do nabycia w sklepie internetowym dbamosluch.pl

 

Ochronniki Alpine MotoSafe

Ostatnimi ochronnikami jakie zostały przetestowane to dedykowane motocyklistom Alpine MotoSafe. Stopery wykonane są z miękkiego termoplastycznego materiału, który nie powoduje nieprzyjemnego nacisku na kanały słuchowe. W zestawie znajdziemy parę zatyczek plus jedną zapasową, dwie pary filtrów słabszych (zielone) i mocniejszych (żółte), materiałowy pokrowiec, aplikator ułatwiający umieszczenie stoperów w uszach oraz smycz Alpine. Filtry dostępne do tych stoperów tłumią tylko nieprzyjemne i niepożądane dźwięki, jakimi są szumy wiatru pod kaskiem. Czy zapewnienia producenta są prawdziwe dowiecie się z dalszej części wpisu. Ochronniki w zależności od filtru jaki zastosujemy posiadają różne charakterystyki tłumienia:

Filtr zielony
SNR17 dB
H18 dB
M14 dB
L12 dB
Filtr żółty
SNR18 dB
H20 dB
M15 dB
L13 dB

https://www.youtube.com/watch?v=z_6Z8jHdGSY

Stopery Alpine motoSafe można kupić w sklepie internetowym dbamosluch.pl za kwotę 99zł.

Wyniki testu

Trasa testowa

Test przeprowadzony był w miarę jednorodnych warunkach na trasie długości 105km. Na trasę testową składały się za równo ruchliwe ulice Krakowa, jak i drogi przez małe miejscowości, autostrada oraz trasa szybkiego ruchu.

Klasyczne stopery

W przypadku klasycznych stoperów na pewno ich atutem jest cena oraz to, że są to stopery wielokrotnego użytku. Niestety aby stopery nadawały się do użytku musimy najpierw je sobie „zrobić” a dokładniej wymodelować z kawałka ciastoliny.

Podczas samego testu stopery spisują się przeciętnie. Dlaczego? Powodów jest kilka. Jeśli dostosujemy zatyczkę do naszej małżowiny, to i tak zapewne podczas zakładania kasku ucho nam się na chwilę delikatnie ściśnie, uciśnie i stoper już nie przylega tak jak przed założeniem kasku. Rodzi to konieczność albo poprawienia go wciskając rękę pod kask, albo pozostawienie w tym stanie. Niestety jeśli pozostawimy w tym stanie to wiatr będzie nam szumiał aż nie miło.

Często pomimo poprawienia nawet zatyczek w uszach już po założeniu kasku i tak nie tłumią one rewelacyjnie szumów.

Na plus na pewno można zaliczyć to, że przy założonych stoperach i kasku da się prowadzić w miarę normalną rozmowę. Dlaczego w miarę normalną? Dlatego, że rozmówca musi mówić trochę głośniej niż normalnie, żebyśmy go słyszeli, ale nie jest to nie możliwe.

Jak jest z tłumieniem? Do prędkości 100km nic nie słychać, przy 140km słychać lekki szum, ale nie jest on uciążliwy. Problemem jednak jest sama jazda w mieście, ponieważ nie do końca słychać „normalne odgłosy”. Chodzi o to, że nie słychać najlepiej innych pojazdów uczestniczących w ruchu, co może powodować problemy i stwarzać zagrożenie.

3M 1100

Ochronniki 3m są jedną z najtańszych alternatyw dostępnych na rynku. W tym przypadku nie należy sugerować się ceną, pod tym względem ta jest mylna. Same stopery nie nadają się zbytnio do użytku przez motocyklistów. Są dość grube więc aby je założyć musimy je palcami delikatnie ścisnąć, aby uformował się wąski stożek, który zmieści nam się do ucha. Jednakże ponieważ są zrobione z pianki, to nawet tak uformowany stożek ciężko jest dobrze założyć. Jeśli uda nam się je już założyć, to przy zakładaniu kasku natrafimy na ten sam problem co w przypadku klasycznych stoperów, tzn. odkształcające się ucho podczas wsuwania kasku zmienia położenie ochronnika. W przypadku modelu 1100 niestety nie da się zbytnio poprawić go z założonym kaskiem. Szum podczas jazdy jest dość wysoki, a spowodowane to jest zapewne wspomnianymi wyżej trudnościami. Stopery te jako jedyne nie przeszły w całości testu, co przełożyło się także na ocenę końcową.

3M 1271

Ochronniki wielokrotnego użytku 3M 1271 charakteryzują się bardzo dobrym tłumieniem hałasu. Zarówno podczas jazdy na autostradzie z prędkościami powyżej 130km jak i podczas jazdy w mieście spełniają swoje zadanie. Jednakże posiadają także trochę minusów. Jednym z najpoważniejszych jest to, że są to zbyt „mocne” filtry. Nie da się w nich zbytnio rozmawiać chyba, że rozmówca będzie głośno krzyczeć. Nie słychać w nich także normalnego ulicznego ruchu, przez co stopery te nadają się bardzo dobrze do jazdy motocyklem, ale jeśli jedziemy jako pasażer i jeśli nie posiadamy interkomu. Na pewno dodatkowym atutem jest możliwość mycia, co sprawia, że ochronniki są higieniczne w użyciu. W przypadku tych ochronników plusem jest sznurek, który łączy pojedyncze zatyczki, dzięki temu choć musimy ściągnąć kask na stacji, żeby słyszeć co do nas mówi sprzedawca, to możemy je zawiesić na sznurku i nie musimy się martwić, że trzeba je gdzieś schować itp. W podróży przydatny okazuje się także pojemniczek na stopery, zatrzymując się aby np. coś zjeść nie musimy zostawiać ich na szyi i martwić się, że wpadną nam do zupy :) tylko możemy je schować do pojemniczka i odłożyć na bok. Kształt i „kołnierze” na stoperze sprawiają, że podczas zakładania kasku nic nam się nie przemieszcza, dzięki czemu nie musimy po założeniu kasku korygować położenia. Ochronniki są jednak trochę długie i jeśli ktoś ma węższe kanaliki uszne niż np. ja to mogą one bardziej wystawać z uszu, a to już może powodować, że podczas zakładania kasku mogą się one nieznacznie poruszyć i wtedy może być wymagana korekta.

Alpine MotoSafe

Jak można było się spodziewać ochronniki te spisały się najlepiej ze wszystkich. Jazda po mieście okazała się bardzo przyjemna, słychać innych uczestników ruchu, choć dźwięk jest lekko „przytępiony”. Nie ma także problemu, że nie usłyszymy jadącej karetki na sygnale, bo słychać ją bardzo dobrze. Jazda na autostradzie jest komfortowa i cicha. W kasku jedyne dźwięki jakie do nas docierają to odgłos mruczącego wydechu i silnika naszego motocykla. Dzięki specjalnemu aplikatorowi wkładanie ochronnika do ucha jest bardzo proste i pomimo, iż jest on zrobiony z miękkiego gumowego materiału, nie mamy problemu z poprawnym założeniem. Mały rozmiar i dobrze przyleganie do małżowiny sprawiają, że podczas zakładania kasku nic nam się nie odkształca i stoper „trzyma” się ucha tak samo, jak w chwili gdy go założyliśmy. Producent pomyślał o wszystkim, nawet o tym, że ktoś może mieć węższe kanaliki w uszach. W takim przypadku wystarczą nam tylko nożyczki i zgodnie z zaleceniami producenta możemy delikatnie przyciąć zatyczkę aby lepiej pasowała nam do ucha. Sprawdziłem także stopery te podczas wizyty na stacji benzynowej. Podczas rozmowy jest lekkie „przytłumienie” dźwięku w przypadku żółtego filtra (mocniejszy), zielonego w ten sposób nie udało mi się przetestować jeszcze, ale nie jest ono na tyle poważne, żeby wymagało od nas większego wysiłku, żeby usłyszeć co się do nas mówi. Podczas postoju na światłach także można bez problemu rozmawiać z innym motocyklistą stojącym obok nas. Jedyną zauważalną wadą tych ochronników jest niestety ich cena, ale nasze zdrowie jest bezcenne i warto wydać trochę więcej za komfort i bezpieczeństwo.

Podsumowanie

Klasyczne3M 11003M 1271MotoSafe
Plusy
  • cena
  • wielokrotnego użytku
  •  cena
  • możliwość uformowania kształtu ułatwiającego aplikację ochronnika do ucha
  • cena
  • wielokrotnego użytku
  • opakowanie podróżne
  • sznurek łączący zatyczki
  • możliwość mycia
  •  wielokrotnego użytku
  • przyjemne w dotyku
  • aplikator ułatwiający zakładanie
  • wymienne filtry
  • zapasowy ochronnik
  • materiałowy futerał podróżny
  • smycz do zawieszenia futerału na szyi
  • możliwość zmniejszenia rozmiaru poprzez przycięcie
  • możliwość mycia
Minusy
  • konieczność ręcznego „wymodelowania”
  • łatwo się brudzą
  • łatwo się przemieszczają po założeniu
  • jednorazowe
  • niewygodne zakładanie
  • problemy z utrzymaniem właściwości
  • łatwo się przemieszczają po założeniu
  •  zbytnie tłumienie dźwięków
  • cena
Cenaok 2zł5,50zł 11,50zł99zł
Gdzie kupić?Apteka dbamosluch.pl dbamosluch.pldbamosluch.pl
Ocena ogólna4/103/107/10 9/10

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Porównanie brzmienia wydechu seryjnego i Akrapovic

Dziś postanowiłem podzielić się z Wami trochę innym rodzajem wpisu. Poniżej znajduje się filmik, na którym pragnę przedstawić różnice w...

Zamknij